Što kada dijete ne jede ili slabo jede?

Prehrambene navike djeteta predškolske dobi od iznimnog su značaja njegovom razvoju. Pravilna i uravnotežena prehrana doprinosi boljem fizičkom i psihološkom zdravlju te pravilnom kognitivnom razvoju. Neka djeca povremeno, ili u nekim slučajevima gotovo uvijek, odbijaju svu ili većinu hrane koja im se da, nevažno jesu li kod kuće ili u vrtiću. Odbijanje hrane ili selektivno jedenje, poznatije kao izbirljivost u hrani, zapravo su, u različitim mjerama, česta pojava kod djece predškolske dobi. Podaci nam pokazuju kako se problemi u nekom trenutku mogu pojaviti kod čak do trećine djece. Kako god bilo, želimo svome djetetu pružiti najbolju moguću prehranu te se roditelji često teško nose s time da njihovo dijete odjednom ne želi jesti ili slabo jede. Važno je pravodobno i na ispravan način reagirati.

Postoje dva glavna razloga zašto dijete ima probleme u hranjenju. Prvi razlog je fiziološki, a odnosi se na činjenicu da dijete možda jednostavno nije gladno. Dok neka djeca imaju slabiji apetit, druga imaju dobar, treća pak pretjerani, a negdje između svega toga postoje i djeca kojoj je apetit promjenjiv. Stoga obratite dobru pozornost na to je li vaše dijete u tom trenutku uopće gladno. Fiziološki razlog može se skrivati i u fiziološkim smetnjama u hranjenju gdje dijete može imati nekakvu nelagodu pri konzumaciji hrane. Sumnju na takve teškoće najbolje je provjeriti daljnjim medicinskim pregledima.

Drugi skup razloga teškoćama u hranjenju su psihološki razlozi. Oni najčešće nadmašuju biološku potrebu za hranom te bi dijete često radije bilo gladno nego pojelo sve ili određenu namirnicu. U ovom periodu života ne možemo govoriti o zaokupljenosti tjelesnom težinom, već se u tom slučaju radi o jednostavnijim razlozima gdje dijete ne želi probati i prihvatiti nove okuse. Ponekad se tu može raditi i o privlačenju pažnje roditelja ili održavanja nekih rituala kod hranjenja. Kad je u pitanju psihološko odbijanje hrane, treba reći da u takvim slučajevima zdravlje najčešće nije ugroženo. Liječnik ne primjećuje smetnje rasta kod te djece, koja u kasnijim fazama razvoja prevladaju te poteškoće i najčešće nemaju problema s hranom. Shvaćamo roditelje koji su izrazito zabrinuti kada im dijete ne jede ili je jako izbirljivo te stoga nudimo nekoliko savjeta. S njima možete pokušati uspostaviti uobičajen ritam prehrane, ali i poželjan jelovnik te prehrambene navike.

  1. Stvaranje pozitivnih stavova prema hrani u cijeloj obitelji (Roditelji i ostali trebaju biti modeli koji pripremaju zdravu hranu i zdravo se hrane.)
  2. Promicanje veze zdravlja i hrane (Naučite dijete zašto je važno zdravo jesti.)
  3. Poticanje zdrave navike hranjenja u cijeloj obitelji. (Ne očekivati da dijete ima široki raspon namirnica ako ga ni roditelji nemaju)
  4. Dopuštanje djetetu da jede ‘svoje’ namirnice, ali u neškodljivim količinama
  5. Svakodnevno nuđenje zdrave i raznolike hrane (Uvijek djetetu prvo ponudite manju količinu hrane.)
  6. Izbjegavanje stvaranja velike priče oko nejedenja ili selektivnog jedenja
  7. Uporni nenasilni pokušaji uvođenja nove hrane
  8. Davanje vremena djetetu da istraži hranu, da je dodiruje, osjeti njezin miris i sl.
  9. Uključivanje djeteta u nabavku i pripremu hrane, te serviranje stola
  10. Strpljivost u slučajevima kad dijete jede presporo (Ukoliko dijete sporo jede, budite strpljivi, ali nakon razumnog vremena maknite tanjur bez prevelike galame.)
  11. Prihvaćanje činjenice da djetetov apetit može bitno varirati od dana do dana
  12. Izbjegavanje brojenja obroka (Povremeno preskakanje obroka ne treba vas zabrinjavati.)
  13. Serviranje manje količine hrane u porciji (Pun tanjur za dijete koje ‘slabo’ jede može biti nepoticajan.)
  14. Smanjenje količine međuobroka i uklanjanje grickalica i slatkiša u potpunosti (Razmislite jede li dijete prečesto manje količine hrane pa za glavni obrok nije gladno.)
  15. Dogovor s djetetom da kuša makar najmanji komadić
  16. Serviranje raznolike hrane i na zanimljiv način
  17. Briga o kućnoj atmosferi u vrijeme obroka (Hranu jedite u mirnoj obiteljskoj atmosferi, ugasite TV i ne budite na mobitelu, pazite da to bude obiteljsko vrijeme.)
  18. Izbjegavanje nervoze i prisile kod hranjenja (Djeca su jako osjetljiva na atmosferu kod hranjenja, nekad je to važnije od samog jela.)
  19. Dopuštanje djetetu da samo odluči koliko će pojesti
  20. Dopuštanje djetetu da se samo posluži (Neka dijete samo uzima hranu, prvo prstima pa priborom, i ne brojite mu zalogaje; imajte povjerenja u njega da samo zna kad je i koliko gladno ili sito.)